Creativiteit in corona tijd bij onze genomineerden

Wie dacht dat schoonheidsspecialistes ondanks de harde Covid tijden bij de pakken blijven neer zitten, vergist zich. Wij namen contact op met de kandidaten van onze www.Schoonheidsspecialiste-van-het-jaar.be wedstrijd en zagen hoe ze met creatieve initiatieven het hoofd boven water houden!

Leve het internet…

Webshops, sociale media, bloggers en vloggers, tutorials, mailings, live video’s en online opleidingen… Corona heeft schoonheidsspecialistes de kans gegeven om hun energie op digitale middelen te focussen… An-Sofie kiest voor win acties en aanwezigheid op sociale media. Wendy heeft haar stock via sociale media quasi leeg verkocht, zelfs de juweeltjes. Marie-Claire werkt met speciale boxen. Het idee erachter: je eigen glow bovenhalen in donkere winterdagen. Deborah stelt zelf pakketjes samen, maakt foto’s en promoot ze via Instagram. Elke verkoopt speciale hand- en nagel pakketten. Ine werkt ook met speciale pakketten en startte een heel leuke webshop met babymateriaal. Kim was niet van plan om ooit een webshop te maken maar nu  is haar webshop een vaste waarde. An-Sofie werkt samen met bloggers die nieuwe klanten aanbrengen. Marie-Christine volgt online cursussen sociale media. Daisy maakte een webshop via fb, ontdekt whatsapp business, maakt bedrijfsfilmpjes…

Persoonlijk contact

Iedereen is het erover eens hoe belangrijk het is om het contact met de klanten warm te houden en de communicatie stroom te blijven voeden. Niet alleen via sociale media of de website maar ook door de klanten zelf op te bellen (Ellen), door stand-by te blijven voor vragen van klanten die huid- of nagelproblemen hebben (Elke, Deborah, Marie-Christine, Marie-Claire…), door nieuwsbrieven; door proactief informatie te geven, bijvoorbeeld over masker acne met het aanbieden van een aangepast product (Deborah)…. An-Sofie: “Je moet zichtbaar blijven voor je klanten, dat is heel belangrijk…”

Extraatjes doen het!

Een strikje, een mooie cadeau box, een eindejaar cadeautje, staaltjes, snoepjes, geschenkverpakkingen: kleine attenties die een goed gevoel geven bij de klant zijn belangrijk en stimuleren de klantentrouw.

Nemen zoals het komt – en positief blijven

Positief blijven is de boodschap! Marie-Claire: “Zelfs als ze je passie afnemen moet je deze periode zien als een levensles.” Ellen: “Niet depressief worden is belangrijk, ik spar met collega’s en we beuren elkaar op, wisselen ideeën uit… Marie-Christine: “Ik focus op dankbaarheid en kijk naar wat ik heb, en niet naar wat ik niet kan verwezenlijken… het leven heeft mij geleerd, dat je altijd opnieuw kunt beginnen…”

Uitspringers…

Elk salon heeft voor een eigen aanpak gekozen maar opvallende uitschieters zijn: 3 van onze kandidaten zijn vrijwilliger geworden in de zorgsector en twee kandidaten hebben het aangedurfd om een nieuw toestel te kopen. Opvallend is ook, dat bijna alle kandidaten door sociale media nieuwe klanten gemaakt hebben, die vaak veel verder weg wonnen… En bijna iedereen heeft het eigen instituut, de manier van werken, de prijslijsten, de marketing, de digitale aanpak onder de loep gehouden en zichzelf in vraag gesteld met heel wat positieve verbeteringen tot gevolg… Er is leven na corona!

auteur : Sylvia Silvester

  • Aglaia – Wendy Simon
  • Beyoutiful – Ine Schodts
  • Beauty with senses – Marie-Christine Verloo
  • Hair & Beauty – Steffi Beel
  • Beauty Ritual – Daisy Otten
  • Glow – Kim Vangaver
  • Prestige – Deborah De Coninck
  • Polished – Elke Tutteleers
  • Scarabee – Ellen Boyens

Comments are closed.